(fes clic per ampliar)
Blau Fosc: per l'esquerra.
Violeta: solien conduir sense ordre estatal establert. Posteriorment van adoptar circular per la dreta (cas d'Espanya).
Vermell clar: solien conduir per l'esquerra, ara condueixen per la dreta.
Vermell fosc: per la dreta de tota la vida.
La majoria de conductors circula per la dreta de la carretera en vehicles amb el volant a l'esquerra i el canvi de marxes a la dreta. Ja que la immensa majoria de la gent (l'ordre del 90%) és dretana i canviar amb aquesta mà és més còmode.
L'origen de circular per la dreta o esquerra no és una ciència exacta. Segurament hauràs sentit més d'una vegada que antigament els cavallers preferien circular per l'esquerra per trobar-se'n un davant un altre amb la mà dreta que era amb la que la majoria d'ells manejava l'espasa, per si les mosques.
Després el Segle XVIII amb la proliferació dels cotxes de cavalls la cosa va canviar: el cotxer s'asseia cap a l'esquerra per fustigar amb el fuet a la mà dreta. Això els deixava millor visibilitat per l'esquerra, de manera que van començar a circular per la dreta per creuar-se per l'esquerra amb els que venien en sentit contrari. La revolució Francesa va propiciar aquest canvi en aquell país i als països conquerits o influïts pels francesos, i la totpoderosa indústria alemanya va acabar de rematar la feina fins al punt que a Europa únicament el Regne Unit i Irlanda van mantenir (i mantenen) la circulació per l'esquerra.
A Espanya inicialment depenent de les ciutats o províncies es circulava per l'esquerra (cas de Madrid) o per la dreta (cas de Barcelona) fins que el 1930 es va regular a tot el territori la circulació de vehicles i de trens per la dreta, quedant com a excepció el Metro de Madrid que era anterior a aquella norma.
més info | wikipedia
via | microsiervos
L'origen de circular per la dreta o esquerra no és una ciència exacta. Segurament hauràs sentit més d'una vegada que antigament els cavallers preferien circular per l'esquerra per trobar-se'n un davant un altre amb la mà dreta que era amb la que la majoria d'ells manejava l'espasa, per si les mosques.
Després el Segle XVIII amb la proliferació dels cotxes de cavalls la cosa va canviar: el cotxer s'asseia cap a l'esquerra per fustigar amb el fuet a la mà dreta. Això els deixava millor visibilitat per l'esquerra, de manera que van començar a circular per la dreta per creuar-se per l'esquerra amb els que venien en sentit contrari. La revolució Francesa va propiciar aquest canvi en aquell país i als països conquerits o influïts pels francesos, i la totpoderosa indústria alemanya va acabar de rematar la feina fins al punt que a Europa únicament el Regne Unit i Irlanda van mantenir (i mantenen) la circulació per l'esquerra.
A Espanya inicialment depenent de les ciutats o províncies es circulava per l'esquerra (cas de Madrid) o per la dreta (cas de Barcelona) fins que el 1930 es va regular a tot el territori la circulació de vehicles i de trens per la dreta, quedant com a excepció el Metro de Madrid que era anterior a aquella norma.
més info | wikipedia
via | microsiervos
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada